Żmijowisko - Wojciech Chmielarz

Zdecydowanie najlepszy kryminał, jaki czytałam w tym roku! Nie mogłam się oderwać i - chociaż nie czytam w nocy leżąc w łóżku - złamałam moją zasadę!

Lato 2016: grupa znajomych ze studiów jedzie na coroczne spotkanie. W trakcie imprezy ginie córka jednej z par, piętnastoletnia Ada. Czy dziewczyna nie żyje? Jeśli tak, kto i dlaczego zamordował nastolatkę? Jakie tajemnice kryje studencka przeszłość?

Fabuła i styl
Książka podzielona jest na trzy części, które się przeplatają. Pierwszy raz spotkałam się z takim zabiegiem i przyznać muszę, że w każdej części wątki są na tyle interesujące, że nie miałam ani jednego momentu znudzenia.
Chmielarz w mistrzowski sposób ukazuje nam rozpad rodziny po zaginięciu dziecka. Pokazuje, jak w prosty sposób możemy kreować rzeczywistość i manipulować ludźmi.
"Żmijowisko" to nie tylko doskonały kryminał. To przede wszystkim dobra powieść sensacyjna ze wspaniałą warstwą społeczno-obyczajową. Każdy wątek, każdy bohater i sytuacja są przemyślane, a intryga splata się coraz ciaśniej, aby osaczyć i zaskoczyć na sam koniec.
Mamy tu zrozpaczonych rodziców, niezrozumianych nastolatków, dawne rany, zatargi i urazy. Czyli wszystko to, co musi się składać na dobrą książkę. Ja zadawałam sobie przede wszystkim dwa pytania: czy ludzie, którzy widzą się raz w roku na kilka dni (a w ciągu roku do siebie nie dzwonią, nie mailują, nie smsują) to przyjaciele? Jak bardzo samotny musi być człowiek, żeby taką znajomość nazywać przyjaźnią?

Bohaterowie
Ada jest nastolatką, której nie rozumieją rodzice. Niby z normalnego domu, gdzie nie ma kłótni i przemocy, a jednak czuje, że w jej rodzinie jest coś nie tak. Gdy przyjeżdża na wakacje z rodzicami i braciszkiem dociera do niej, że z bliskimi ma coraz mniej wspólnego.
Kamila, matka Ady, to kobieta impulsywna. Nie szanuje męża, poddaje  się manipulacjom i wciąż jest niezadowolona z życia. Pod wpływem kilku nieprzemyślanych decyzji wywraca swój świat do góry nogami.
Arek, mąż Kamili, spokojny i zrównoważony. Nie umie sprzeciwić się żonie. Kipi w nim mnóstwo skrytych emocji, które w pewnym momencie wezmą górę nad zdrowym rozsądkiem.
Robert (którego lubiłam najmniej), pozer i kobieciarz. Sprytny i przebiegły, kochający siebie i pieniądze, opływający luksusem. Ma jednak coś takiego w sobie, że kobiety za nim szaleją.
Adaoma, dziewczyna Roberta. Zagubiona, ale jednocześnie pragnąca miłości i uwagi. Czarnoskóra piękność, która nie chce być jedynie "parą cycków na szczupłych nogach".

Jeśli chcecie, żeby "Żmijowisko" pochłonęło was bez reszty, koniecznie pędźcie do sklepów i bibliotek!

Autor: Wojciech Chmielarz.
Tytuł: "Żmijowisko".
Wydawnictwo: Marginesy.
Ocena: 5,5.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

recenzje ponownie

Jensen - Rodzina

Pamuk - Biały zamek