Czekając na barbarzyńców - John Maxwell Coetzee

Czasami bywa tak, że czytając opis książki spodziewamy się zupełnie czegoś innego. Miło, gdy powieść pozytywnie nas zaskoczy. Trochę gorzej, gdy znudzi nas tak, że dwieście stron czytamy... Tydzień!

Nieznane imperium i przygraniczne miasto, a w nim sędzia, który został odesłany na placówkę i groźba najazdu barbarzyńców. Kim są tytułowi barbarzyńcy? Czy naprawdę są tak groźni? Czy sędzia sobie z nimi poradzi?

Fabuła i styl
Narracja powieści jest pierwszoosobowa. Jednak tyle tu niejasności, że musiałam robić sobie przerwy. Po pierwsze rzeczywistość bardzo często miesza się ze snami głównego bohatera. To naprawdę może zbić człowieka z tropu.
Po drugie ciągłe opisy poczynań seksualnych sędziego. Już nie mogłam tego znieść. Jego fetysze, pragnienia, czasami porażki w sferze seksu. Momentami było to zwyczajnie niesmaczne.
Po trzecie, to ciągłe oczekiwanie na barbarzyńców. Może oni przyjdą, a może nie, a tak właściwie, to może przyszli, a ja byłam tak znudzona, że tego nie zauważyłam...

Bohaterowie
A właściwie jeden bohater. Sędzia. Człowiek w nieokreślonym wieku, chociaż możemy spodziewać się, że raczej starszy, zważywszy na jego problemy i to, że na placówce spędził trzydzieści lat. Człowiek, którego nie polubiłam, o dziwnych skłonnościach, nieprzewidywalny. W skutek niezrozumiałego dla mnie procesu został uwięziony, a potem nagle wypuszczony. Mało tego, raz chcą tego człowieka zabić, raz nie. Czułam się, jakby autor sam nie wiedział, co tak naprawdę ma się znaleźć w powieści.

Na pewno do książek Coetzee nie powrócę. Jeśli tak cienka jego powieść zajmuje mi tydzień, to co byłoby, gdybym przeczytała coś grubszego?

Autor: John Maxwell Coetzee
Tytuł: "Czekając na barbarzyńców".
Wydawnictwo: Znak.
Ocena: 2,5.

Komentarze

  1. Ho ho ho, pierwsza tak niska ocena na Twoim blogu :) Na pewno nie sięgnę po tę książkę, dzięki za ostrzeżenie! :)
    Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

recenzje ponownie

Jensen - Rodzina

Pamuk - Biały zamek